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Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου 2017

Limb apraxia in aphasic patients

ABSTRACT Limb apraxia is usually associated with left cerebral hemisphere damage, with numerous case studies involving aphasic patients. The aim of this study was to verify the occurrence of limb apraxia in aphasic patients and analyze its nature. This study involved 44 healthy volunteers and 28 aphasic patients matched for age and education. AH participants were assessed using a limb apraxia battery comprising subtests evaluating lexical-semantic aspects related to the comprehension/production of gestures as well as motor movements. Aphasics had worse performances on many tasks related to conceptual components of gestures. The difficulty found on the imitation of dynamic gesture tasks also indicated that there were specific motor difficulties in gesture planning. These results reinforce the importance of conducting limb apraxia assessment in aphasic patients and also highlight pantomime difficulties as a good predictor for semantic disturbances.


RESUMO A apraxia de membros está frequentemente associada com lesões do hemisfério esquerdo, com inúmeros casos de pacientes afásicos. O objetivo deste estudo foi verificar a ocorrência da apraxia de membros em pacientes afásicos bem como a natureza desse distúrbio. O estudo foi realizado com 28 indivíduos afásicos e 44 controles pareados segundo a idade e a escolaridade. Todos os participantes foram avaliados com uma extensa bateria de apraxia de membros, consistindo de subtestes que avaliaram a compreensão e a produção dos aspectos léxico-semânticos relacionados aos gestos bem como produção motora propriamente dita. Os pacientes afásicos apresentaram dificuldades em tarefas envolvendo aspectos conceptuais da produção gestual. A dificuldade encontrada na imitação de gestos dinâmicos também indicou déficits no processamento gestual independente do déficit conceptual observado nestes pacientes. Esses resultados reforçam a importância da avaliação da apraxia de membros e apontam para a dificuldade de realização de pantomimas como indicativa de déficits semânticos.

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