Een rijke traditie binnen onderwijssociologisch onderzoek bestudeert sociale ongelijkheid in het onderwijs. Ondanks het geloof van velen dat onderwijs het middel bij uitstek is om sociale mobiliteit te bewerkstelligen, zien we dat onderwijs eerder sociale ongelijkheid reproduceert. Verschillende theoretische perspectieven stellen dat, wanneer leerlingen percipiëren dat ze minder kans hebben op schools succes in vergelijking met anderen, ze andere statusbronnen kunnen zoeken, wat zich vertaalt in schoolmoeheid. Aangezien leerlingen die thuis sociaal-economische problemen hebben vaker statusdeprivatie zouden ondervinden, kunnen we op basis van deze perspectieven verwachten dat ze zich sneller van school afkeren. Empirisch onderzoek lijkt deze theoretisch verwachte samenhang tussen SES en schoolmoeheid echter niet altijd te ondersteunen. Theoretische perspectieven wijzen er echter op dat deprivatie gepercipieerd moet worden voor het leidt tot schoolmoeheid, en, aangezien vorige studies vooral objectieve maten van socio-economische problemen gebruiken, houden ze geen rekening met die subjectieve perceptie van economische deprivatie. Op basis van onderzoek bij 2354 leerlingen uit het vierde jaar secundair onderwijs in 30 Gentse scholen onderzoeken we in deze bijdrage de samenhang van objectieve en subjectieve indicatoren van economische deprivatie (op het individueel en schoolniveau) met gedragsmatige, emotionele, en cognitieve schoolmoeheid. De perceptie van deprivatie blijkt belangrijker in het verklaren van schoolmoeheid dan objectieve deprivatie: jongeren moeten eerst zelf opmerken dat ze thuis economisch gedepriveerd zijn vooraleer ze schoolmoeheid ontwikkelen. Subjectieve gevoelens van deprivatie blijken bovendien gedeeld te worden tussen leerlingen van eenzelfde school, we kunnen met andere woorden spreken van een 'deprivatiecultuur'. Het bestaan van dergelijke cultuur in een school creëert bovendien grotere kansen op gedragsmatige en cognitieve schoolmoeheid. We pleiten ervoor meer middelen toe te kennen aan scholen met een hoger aantal leerlingen met achtergestelde gezinsachtergrond.
from #MedicinebyAlexandrosSfakianakis via xlomafota13 on Inoreader http://ift.tt/1M6IrTe
via IFTTT
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2020
(289)
- ► Φεβρουαρίου (28)
-
►
2019
(9071)
- ► Δεκεμβρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (3642)
- ► Ιανουαρίου (3200)
-
►
2018
(39872)
- ► Δεκεμβρίου (3318)
- ► Σεπτεμβρίου (3683)
- ► Φεβρουαρίου (2693)
- ► Ιανουαρίου (3198)
-
►
2017
(41099)
- ► Δεκεμβρίου (3127)
- ► Σεπτεμβρίου (2173)
-
►
2016
(13807)
- ► Δεκεμβρίου (700)
- ► Σεπτεμβρίου (600)
- ► Φεβρουαρίου (1350)
- ► Ιανουαρίου (1400)
-
▼
2015
(1500)
-
▼
Δεκεμβρίου
(1450)
-
▼
Δεκ 11
(50)
- A new cascade halosulfonylation of 1,7-enynes towa...
- Combined treatment of somatostatin analogues with ...
- IJMS, Vol. 16, Pages 29673-29681: One-Electron Red...
- Sandwich organization of non-ionic surfactant liqu...
- Assessment of the stability of exogenous gamma hyd...
- Supporting and assisting the execution of flexible...
- Towards the understanding of variable amplitude fa...
- Noninvasive pulmonary artery wave intensity analys...
- Na-isoleren van bestaande spouwmuren: bevindingen ...
- De erkende boekhouder (-fiscalist) anno 2015, klaa...
- Non-invasive, energy-based assessment of patient-s...
- Analysis of a twin-screw granulation process using...
- Assessment of wall elasticity variations on intral...
- Development of regime map for steady-state high sh...
- The impact of modelling compression in secondary c...
- Spatio-temporal modelling of filter cake formation...
- Critical analysis of constitutive functions for hi...
- Experimental investigation linking granulation per...
- Gender op school: meer dan een jongens-meisjeskwestie
- Ecological evaluation criteria driving integrated ...
- The effects of cohabitation on family formation in...
- Towards improved accuracy in modelling aeration ef...
- Schoolmoeheid door economische deprivatie?
- Should firms outsource their basic research? The i...
- Small firm innovation performance and employee inv...
- Desmoplastic Melanoma: An Updated Immunohistochemi...
- Impact of the flocculation state on hindered and c...
- MIP loaded porous scaffolds for multi-mycotoxin an...
- Physical activity, physical fitness and screen-tim...
- MIP loaded porous scaffolds for multi-mycotoxin an...
- Multi-Component Organic Layers on Metal Substrates
- IDEMCare paper data: Transcripts of Qualitative in...
- Metabolic regulation of hepatitis B immunopatholog...
- Are cosmopolitan dispositions learned at home, at ...
- Translating Population Difference: The Use and Re-...
- Erratum to: PREVENTT: preoperative intravenous iro...
- Non-recurrent traffic congestion detection on hete...
- Navigating through digital folders uses the same b...
- The Relationship Between Apraxia of Speech and Ora...
- Comparison of Computer-Assisted Planning and Manua...
- Continuous Heterogeneously Catalyzed Oxidation of ...
- Event Networks and the Identification of Crime Pat...
- Probing extended modes on disordered plasmonic net...
- Motor imagery of hand actions: Decoding the conten...
- Experimental analysis of multistatic wind turbine ...
- High-sensitivity field emission magnetometers and ...
- The fluid dynamics of the chocolate fountain
- Statistical characterization of the growth and spa...
- No Simple Stories: Die litauisch-jüdischen Beziehu...
- Perspectives of Low-Income African-American Women ...
-
▼
Δεκ 11
(50)
-
▼
Δεκεμβρίου
(1450)
Ετικέτες
Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2015
Schoolmoeheid door economische deprivatie?
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου