De huidige Belgische registratie is ondermaats zodat geen representatieve en betrouwbare gegevens meer beschikbaar zijn. Hierdoor is de opbouw van een verkeersveiligheidsbeleid in België moeilijk omdat verschillende verkeersdeelnemers of leeftijds-groepen totaal ondervertegenwoordigd zijn in de statistieken. Dit probleem dat door velen werd onderkend, kon echter op onvol-doende begrip rekenen in sommige middens. Nog steeds kan vastgesteld worden dat de waarschuwing over de betrouw-baarheid van het statistisch materiaal, wordt beschouwd als een negatieve boodschap die men best onder de mat schuift. Veelal wordt de boodschapper geviseerd in plaats van dat men het probleem van onderrapportering aanpakt. Zo werd zeer onlangs op een Belgisch congres een bijdrage over dit thema geweigerd omdat het een negatieve boodschap was en omdat de huidige ongevalcijfers reeds slecht genoeg zijn. Dit voortdurend ontkennen van de onvolledigheid en gebrek aan representativiteit van de verkeersongevallencijfers staat in schril kontrast met eisen die gewoonlijk aan statistisch materiaal worden gesteld. Polak 1 geeft aan dat de bruikbaarheid en de waarde van registraties afhangen van negen aspecten: volledigheid of representativiteit, correctheid, relevantie, resolutie, nauwkeurig-heid, tijdigheid, continuïteit, flexibiliteit en koppelbaarheid. Het probleem van de waarde van de registratie is een probleem dat zich in de meeste landen stelt maar in een aantal landen heeft men via aanvullende technieken (bv. grootschalige enquêtes die voor ophoging en voor representativiteitssituering kunnen zorgen) de foutmarge en de representativiteit van verschillende verkeersdeelnemers kunnen verfijnen. In België stelt men vast dat direct betrokkenen het probleem kenden maar geen enkele onderzoek lieten uitvoeren om de "statistische onveiligheid" beter in beeld te brengen. Met het onderzoek "Optimalisatie van de verkeersongevallensta-tistieken" wordt gepoogd om de ongevalstatistieken terug een betrouwbaarheidskarakter te geven. Daarenboven kan bij een volledige implementatie en aanwending van alle technieken, het registratiewerk van politie sterk verminderd worden. Daarenboven kan het op termijn de basis zijn voor het berekenen van de maatschappelijke kost van verkeersongevallen voor de gemeen-schap. Belangrijk is dat in ontwerpen van de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid dit onderzoek als essentieel wordt beschouwd voor betere en betrouwbare statistieken.
from #MedicinebyAlexandrosSfakianakis via xlomafota13 on Inoreader http://ift.tt/1Xxx3b2
via IFTTT
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2020
(289)
- ► Φεβρουαρίου (28)
-
►
2019
(9071)
- ► Δεκεμβρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (3642)
- ► Ιανουαρίου (3200)
-
►
2018
(39872)
- ► Δεκεμβρίου (3318)
- ► Σεπτεμβρίου (3683)
- ► Φεβρουαρίου (2693)
- ► Ιανουαρίου (3198)
-
►
2017
(41099)
- ► Δεκεμβρίου (3127)
- ► Σεπτεμβρίου (2173)
-
▼
2016
(13807)
- ► Δεκεμβρίου (700)
- ► Σεπτεμβρίου (600)
-
▼
Φεβρουαρίου
(1350)
-
▼
Φεβ 17
(50)
- De Belgische wetgever en de imprevisieleer
- Commentaar bij artikel 793-801bis Ger.W. (Inleidin...
- Overmacht in een ander daglicht
- Verzonken bunkers moeten opnieuw worden gelift
- The Belgian Legislation on the Protection of Under...
- Nutrition and lifestyle in European adolescents: t...
- Reference intervals for serum total and ionized ma...
- Abatacept experience in steroid and rituximab-resi...
- Extramedullary plasmacytoma of the gingiva
- Management of a severe case of Gitelman syndrome w...
- Enquiring About Tolerance (EAT) study: Feasibility...
- Erratum to: CXCL13–CXCR5 co-expression regulates e...
- Comment on "Virtues and limitations of Pittsburgh ...
- the iconography of Lumumba in the arts and the wor...
- Point triangulation through polyhedron collapse us...
- Fast and robust variational optical flow for high-...
- Adjuvante hormonale behandeling van het hormoongev...
- Acute ataxie: een zeldzame diagnose?
- Accurate modeling of the predicted kESM-based link...
- BPMN extensions for decentralized execution and mo...
- Incorporation of primary amines via plasma technol...
- Plasma modified textiles for biomedical applications
- Luck Egalitarianism
- Mucoviscidosegerelateerde diabetes mellitus
- Cold plasma surface modification of biodegradable ...
- Optimalisatie van de verkeersongevallenstatistieke...
- N-3 fatty acids: other clinical effects
- Omega-3 fatty acids as an adjunct for periodontal ...
- Clarity in Denoting Mass Spectrometric Peptide Ions
- The role of MR enterography in the evaluation of n...
- Non-destructive testing techniques to evaluate the...
- De plaats van Botox in de behandeling van chronisc...
- From a biological sample to high-quality digital i...
- Gail Hastings: the missing space project. Six Inte...
- Gewichtsverlies bij kinderen: waaraan denken en ho...
- Exclusieve enterale nutritie als aanvalstherapie b...
- Robust sensorless load angle control for stepping ...
- Energy efficiency measurement procedure for gearbo...
- Deposition of polyacrylic acid coatings using a me...
- Geen woorden, maar daden: de politie moet het goed...
- Verkeershandhaving en -vervolging moeten gekaderd ...
- Steeds sneller, steeds zwaarder: onderzoek naar ve...
- Aanvaardbaarheid van de maximale snelheidsbegrenzer
- Is het statistische materiaal even onveilig als he...
- Beleidsaanbevelingen
- Atelectasis After Endoscopic Resection: Relations ...
- Nitride tuning of lanthanide chromites
- The synthesis and efficient one-pot catalytic "sel...
- Metal ion triggers for reversible switching of DNA...
- Pattern identification of biomedical images with t...
-
▼
Φεβ 17
(50)
- ► Ιανουαρίου (1400)
-
►
2015
(1500)
- ► Δεκεμβρίου (1450)
Ετικέτες
Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2016
Optimalisatie van de verkeersongevallenstatistieken. Inleiding tot STRADA.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου